Give Thanks To Allah ...



Pagi tadi, seperti biasa... aku dan Along keluar awal, bertemankan dua DJ radio Hits.fm. Along teruja sangat sebab dengar Dj putarkan lagu Thriller - Micheal Jackson. Aku pun turut teruja tapi sempat aku seloroh pada Along.
"Pelik betul aku, tak pernah pun sebelum ni DJ main lagu MJ pagi-pagi macam ni. Dia dah meninggal duniake?"

Along marah aku. Padahal aku bergurau. Sebab sibuk sangat berborak, Along perlahankan bunyi radio. Habis borak 'bahagian penting', aku kuatkan kembali suara radio.

"Eh, MJ lagi. Ada apa-apa ke ni?"

"Betul tu, takkanlah sepanjang hari dorang nak putar lagu-lagu MJ" sampuk Along.

Habis lagu, aku dan Along diam. Beri peluang untuk dengar apa yang Dj katakan.

"The LA Times and UCLA have confirmed that King of Pop - Micheal Jackson passed away"

Along diam. Aku pun diam.

Betul atau gurauan?

Dj putarkan lagi lagu MJ. Kali ini, You are not alone. Dan Along cakap:

"Dia yang keseorangan sekarang...,"

Aku faham maksud Along.

Aku dan Along memang minat Micheal Jackson. Cintakan bakat yang ada padanya. Lagu-lagu ciptaannya bukan setakat kepada yang mengkhayalkan tetapi banyak menyentuh soal kemanusiaan. Tiada batasannya. Lagu We are The World, You Are Not Alone, Black and White antara lagu yang buatkan dia ada di satu tempat palin istimewa padaku. Begitu juga Along. Kami membesar dengan mendengar lagu-lagunya.

Aku masih ingat, ketika MJ buat konsert di Malaysia (tentulah along dan aku tak dapat pergi, MAHAL) tapi beberapa bulan atau tahun selepas tu tayang di Tv. Along ketika itu, masih menuntut di Uitm dan tinggal di asrama. Disebabkan ada ditayangkan di Tv, along sanggup tak balik kolej. Itulah satu-satunya insiden gila dari Along yang aku dapat lihat. Dia tak pernah minat orang lain macam tu.

Bila dengar berita tadi, memanglah satu kejutan. Aku sendiri tak tahu, atau adakah ia satu kebetulan. Tahun ini menyaksikan nama-nama besar pergi satu-persatu meninggalkan kita. Insan yang paling besar meninggalkan impak kepada aku tentu sekali arwah Zubir Ali dan sekarang, Micheal Jackson.

Apa-apa pun, aku bersyukur kerana dia sempat mengenal Islam. Malah, lagu tunggal nyanyiannya tentang Islam, buat aku dengar berulang-ulang kali. Ada orang kata itu nyanyian Zain Bikha, peminat-peminat pula kata Micheal Jackson. Entahlah. Tapi yang paling penting dia sudah pun bergelar Islam dengan nama Mikaeel. Wallahualam. Dia saja tahu ia benar atau tidak.




Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku