Aku tak tipu....

Sumpah, aku tak tipu. Aku tak memandang rupa, harta atau cinta. Yang penting, si dia (sesiapa juga orang itu) mampu menjawab 3 soalanku.

Dulu, seorang sahabatku pernah kata yang aku ini memilih sangat. Padahal, aku tak memilih pun. Sahabatku siap menawarkan diri untuk menjadi telangkai dan minta aku kemukakan kriteria lelaki idamanku yang boleh dijadikan suami. Pada masa itu aku cuma beri,

"yang penting dia lelaki, lain aku tak kisah sebab aku tak berhak minta lebih. Tengok diri pun dah cukup... nanti orang kata tak padan dengan badan, nak minta lebih pula,"

"sekurang-kurangnya berilah kriterianya, tinggi, cerah, kurus atau apa-apa aje," katanya masih tak puas hati.

"kalau susah-susah sangat, macam Salman Khan kau kenal," jawabku, sengaja mengusik.

Namun, bila difikir-fikirkan balik memang benar aku tak memandang itu semua. Aku tidak melihat ...

Rupa -
wajah yang kacak, sempurna itu akan luntur juga.

Kekayaannya -
aku sendiri mampu mencari rezeki, tak perlu harap kekayaan orang lain terutama sekali lelaki.
Cinta -
tiada cinta yang kekal melainkan cinta Allah dan juga cinta Rasulullah.


Jadi, ketika selesai solat zohor tadi, hati terdetik 3 soalan. Ya, 3 soalan itulah yang bakal membawaku kepada dia. Jika dia mampu memberikan jawapan yang tepat, maka tiada siapa mampu menghalang aku untuk menjadi miliknya. Namun, masih adakah insan yang mampu menjawab 3 persoalanku itu? Insya-Allah, moga Allah ketemukan dengan si dia yang mampu menjawab dan seterusnya membimbingku dari terus terpesong dan hanyut dalam arus duniawi.


Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku