Nyaris, Hampir...

Semalam 4 kali aku nyaris ditimpa musibah. Pertama, ketika waktu rehat (makan tengah hari), aku sengaja keluar pejabat. Berjalan-jalan, kononnya nak bakar kalori dan dalam masa yang sama nak 'bersihkan' ruang minda dan pemikiran. Bebaskan diri seketika dari ruang kerja. Niat di hati mahu hirup udara segar, sebaliknya bau asap kenderaan dan juga keadaan berjerebu menambah sesak lubang hidungku yang secara zahirnya memang besar.



Bertemankan nyanyian Maher Zain di lubang telinga (Insya-allah, Alhamdulillah dan Allahi Allah Kiya Karo), aku berjalan melayan diri. Satu tabiat aku, tidak suka memandang keliling sebaliknya tapak kaki sendiri dan juga arah tuju harus aku ambil kerana aku tak suka berhenti. Nak dijadikan cerita, aku enggan gunakan ruang pejalan kaki yang tidak rata. Apa tidaknya? Batu-batu yang ditimbunkan atas urat-urat kayu, tentu sahaja ianya agak menyusahkan aku berjalan. Kadang-kadang, tersepak batu-batu itu sendiri. Sakit kaki! Jadi, aku gunakan laluan yang sudah berbekas dan membentuk seakan denai. Tanpa aku sedari, laluan itu bersebelahan dengan tebing bahu jalan. Di sebelahnya pula jalan utama. Aku teruskan perjalanan dan kaki tersadung dahan kayu dan hampir buat aku jatuh ke bahu jalan. Kebetulan ketika itu ada bas sedang lalu. Cepat-cepat aku naikkan diri kembali. HAMPIR! Kalau aku tidak alihkan kaki, mahunya diri aku ini disambar. Alhamdulillah... itu yang dibisikkan suara Maher Zain di telinga, seakan meluahkan rasa hati aku ketika itu.

Aku teruskan berjalan. Dalam jadual yang aku simpan untuk diri sendiri, sesi berjalan-jalan ini seharusnya mengambil masa selama 20 minit. Ada lagi baki 10 minit sebelum aku kembali ke pejabat dan nikmati hidangan tengah hari. Ya, memang pelik. Sepatutnya, aku perlu makan terlebih dulu dan barulah diikuti dengan sesi membakar kalori. Alasan kenapa aku berjalan dahulu adalah kerana aku tahu, bila makanan dah bertambah dalam badan, semakin berat pula aku nak berjalan. Jadi, aku bakar kalori, makan dan kemudian senam ringan untuk bakar baki makanan yang baru masuk. Macam mana? Kelakar bukan? Suka hatilah.

Tinggal baki 10 minit, aku berjalan pula pulang menuju pejabat. Aku rasa kurang selesa berjalan seakan sesuatu terlekat di tapak kasut. Aku berhenti melangkah dan melihat tapak kasut itu. Sah. Ada paku yang sudah pun terbenam. Lantas, aku mencabutnya keluar. Ya Allah! Paku karat yang panjang. Alhamdulillah, aku berjalan menggunakan kasut bertumit agak tebal. Kalau tidak? Mahunya kaki aku terhunus karat itu dan mungkin terpaksa ke hospital untuk menerima suntikan. Ya, sekali lagi aku HAMPIR! Allahu Akbar, besar sungguh kuasa Mu kerana sentiasa menghalang kecelakaan menimpa diri.



Selesai sesi berjalan, aku pun berehat di ruang surau yang juga tempat aku selalu menikmati hidangan tengah hari. Seperti hari-hari sebelumnya, aku membawa bekal khas dari rumah. Mudah, cepat dan jimat. Makanan lebih berkhasiat dan terjamin. Adakalanya sahaja barulah aku turun ke kedai membeli. Itu pun ikut selera. Masih lagi mendengar dendangan lagu Maher Zain yang sengaja kusimpan dalam simpanan telefon bimbitku. Dek kerana surau kedua ini tiada kelengkapan seperti kipas udara, aku sengaja membuka cermin tingkap. Segarnya udara. Berbeza dengan udara yang kuhirup tadi. Sedang sedap menghirup udara yang sedikit nyaman itu, kakiku tiba-tiba menggigil dan menggeletar. Aku seolah-olah rasa mahu terjunam ke bawah. Ya Allah, sekali lagi aku HAMPIR terjatuh ke luar tingkap. Itu pun dari tingkat 10! Bayangkan kalau aku benar-benar jatuh. Silap haribulan, orang akan sangka aku membunuh diri. Na'uzubillah... mustahil. Tak akan sesekali pun terlintas di fikiran untuk mengakhiri hayat sendiri dengan berkelakuan kejam sebegitu.



Astaghfirullahalazim.... alhamdulillah. Tiada apa-apa pun terjadi pada aku. Semuanya hampir sahaja dan membuatkan aku bersyukur. Bersyukur yang aku masih mampu menikmati kurniaan nyawa ke atas tubuhku ini. Sedikit terkejut, tetapi cukup membuatkan aku sedar. Biar sebanyak mana perkara menjengkelkan terjadi, Allah tetap ada denganku. Aku hanya perlu sentiasa mengingati-Nya, nescaya Dia akan melindungi aku. Insya-Allah.

Namun, masih ada satu lagi baki kisah yang berlaku pada aku. Kejadian selepas pulang dari pejabat. Aku memandu Lolly dan sepertimana perjalanan tengah hari tadi, dalam kereta pun aku ditemani Maher Zain. Alhamdulillah, lagu-lagu nyanyian Maher Zain mampu menenangkan dan aku pun tidak memandu kereta gila-gila. Aku lebih sabar dan memandu dengan had laju yang ditetapkan (tidak lagi memecut sehingga 140km/j). Sedang asyik melayan lagu dan melafazkan ungkapan bait-bait lirik dalam lagu, aku NYARIS digesel sebuah Prado dan lori kecil. Ya Allah. Inilah masalah pemandu-pemandu Malaysia. Adakalanya, kita sudah pun tenang dan lebih cermat, tetapi pemandu lain pula yang membuat kesalahan. Kalaulah kedua-dua Prado dan lori tadi berlanggar sesama sendiri dan aku juga akan diheret bersama. Tentu remuk juga dibuatnya.

Alhamdulillah, semua kejadian itu berlaku tanpa membawa apa-apa kecederaan pada diriku. Namun, kecederaan di hati, siapa tahu?

Sebelum menutup entri ini, aku mahu kongsi satu lagi lagu Maher Zain yang amat aku gemari. Allahi Allah Kiya Karo berduet dengan Irfan Makki.



Lirik Allahi Allah Kiya Karo

Allahi Allah kiya karo
(Say Allah, only Allah)
Dukh na kisi ko diya karo
(Do not hurt anyone)
Jo duniya ka malik hai
(The one who is Master of the universe)
Naam ussi ka liya karo
(Mention only His name)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)

Just like a sunrise,
Can't be denied,
Just like the river,
Will find the sea,
Oh Allah,
You're here You're always near
And I know without a doubt
That you always hear my prayers

Such ki rahoon pe chala karo
(Keep walking on the right path)
Dukh na kisi ko diya karo
(Do not hurt anyone)
Jo duniya ka malik hai
(The one who is Master of the universe)
Naam ussi ka liya karo
(Mention only His name)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)

Allahi Allah kiya karo
(Say Allah, only Allah)
Dukh na kisi ko diya karo
(Do not hurt anyone)
Jo duniya ka malik hai
(The one who is Master of the universe)
Naam ussi ka liya karo
(Mention only His name)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)

So many bright stars
Like diamonds in the sky
It makes me wonder
How anyone can be blind
To all the signs so clear
Just open your eyes
And I know without a doubt
You will surely see the light

Teri duniya, teri zameen
(Your world, your land)
Yeh kehkashan hai
(Is like a galaxy)
Tu hai Kareem
(And You are the Magnificent)
Mere Maula, sun le dua
(My Lord, answer my prayer)
Hum be bas hain tere bina
(We are helpless without you)
Roshan kar jahaan
(Please enlighten the world)

Aisa zulm na kiya karo
(Do not commit such injustice)
Dukh na kisi ko diya karo
(Do not hurt anyone)
Jo duniya ka malik hai
(The one who is Master of the universe)
Naam ussi ka liya karo
(Mention only His name)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)

Allahi Allah kiya karo
(Say Allah, only Allah)
Dukh na kisi ko diya karo
(Do not hurt anyone)
Jo duniya ka malik hai
(The one who is Master of the universe)
Naam ussi ka liya karo
(Mention only His name)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)
Allahi Allah
(Allah, only Allah)

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku