Racun Jadi Madu!

"Jika kehidupan berikan kita racun,
cari jalan untuk jadikan racun itu sebagai madu"

Ayat yang paling aku suka. Aku sendiri tidak pasti, dari mana aku terbaca ayat ini. Apa-apapun, ianya boleh diaplikasikan dalam kehidupan. Seperti biasa, aku tidak suka lama-lama lemas dalam perasaan. Emosi paling rendah hanya mengganggu sistem pemikiran. Buat apa terhanyut dalam perasaan? Cari jalan untuk lawan rasa itu. Terlalu banyak perkara yang boleh dilakukan. Jadikan kerendahan emosi itu sesuatu yang boleh membangunkan semangat diri. Ya, itulah aku. Jika rasa sedih, tranformasikan ia kepada sesuatu yang menggembirakan.

Hari ini, akulah manusia paling gembira. 2 misi yang aku rancang beberapa hari lepas, selamat dijalankan. Tidak aku nafikan, pelbagai halangan yang cuba menghentikan misiku. Otak yang mula membahagi, hati yang berbelah dan telinga yang diganggu bisik-bisik jahat. Alhamdulillah. Aku dapat melawan dan kekal dengan niat yang satu. Semoga diberkati segala usaha. Racun menjadikan aku lebih kuat dan sedang menikmati kemanisan madunya. Harap berkekalan dan terus dapat menjalankan misi murniku. Insya-allah. Amin.

Bagiku, untuk memperoleh kegembiraan bukan terbatas untuk diri sendiri. Tidak perlu sebarang pujian menggunung mahupun hadiah pemberian orang. Cukup dengan melakukan sesuatu yang boleh memberikan senyuman dan kebahagiaan kepada pihak yang lain. Itu kegembiraan yang sukar dibeli dari mana-mana sekalipun!

Ya, aku akan terus dengan misiku. Aku akan menjalankannya dengan cara sendiri. Sudah tiba masanya aku berkongsi kemanisan kehidupan ini dengan yang lain. Yang lebih memerlukan. Insya-allah. Teman, doakan agar niatku tidak terhenti kerana ini baru permulaan. Amin.

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku