Happy Valentine Day...





Assalamualaikum. Hah, memang betullah tu. Agak lama aku diam. Bukan tak ada perkara nak disembangkan tetapi aku sangat sibuk. SIBUK. Bak kata orang-orang berkefahaman Inggeris, 'went on hiatus' (AMBIK KAU!). Hari ini pun aku sibuk. Namun disebabkan mata nak bernanah membaca macam-macam komen tentang Valentine memaksa aku buat entri ini.

Aku dah pernah cerita tentang apa itu Valentine Day. Apa? Hari Kekasihlah! BANYAK KAU PUNYA HARI KEKASIH... MAULIDUR RASUL yang lepas, ada tak kalian sambut? Sekarang, konon nak membudaya MELAYUKAN hari Valentine, dialihkanlah bahasa jadi Hari Kekasih. Lebih seronok bila aku terbaca, ada komen-komen bising macam nyamuk (ala-ala dalam iklan perosak. Kalau suami isteri bergaduh tak apa, tapi kalau bunyi nyamuk... macam nak kiamat!) dari orang bukan Islam. Mencemuh tentang HARAM umat Islam sambut Hari Kekasih. Kenapa pula mereka yang bising? Kalau rasanya nak sambut, kalian sambutlah. Kenapa perlu persoalkan akidah Islam. Haih, adakah ini penangan 1Malaysia, 1Budaya, 1Agama? JAWAB!



Apa-apa pun, aku malas nak layan. Kira dah cukuplah dengan apa yang aku buat. Jadi, kepada yang dicemuh kerana menegur HARAM sambut Valentine's Day atau Hari Kekasih. Berdiam sajalah. Tak guna bercakap dengan orang yang nyata sesat. Kita dah sampai di akhir zaman. Kalau boleh ditegur, tegurlah. Sekurang-kurangnya kita tak bersubahat dan sudah jalankan tanggungjawab sebagai saudara seIslam. Tapi, kalau ada yang berhujah panjang, cakap itu dan ini. Mengagungkan si Valentine tu, biarkanlah. Padang mahsyar nanti, biar si Valentine yang bantu dia meniti Sirat-al-Mustaqim! Biarkan, biarkan. Semoga kita jangan tergolong dalam mereka yang sesat lagi menyesatkan. Insya-allah. Amin.



* Walau aku belum bersuami, tapi aku sokong sambutan Hari Suami & Isteri daripada Hari Kekasih. Ada yang tanya, apa bezanya Hari Suami & Isteri dan Hari Kekasih? Hmmm. Sah-sah orang yang tanya ni, otaknya tak siap. Tapi ada juga yang beritahu pada aku (golongan PUAN-PUAN Ya!) Shai, HARI-HARI PUN HARI SUAMI DAN ISTERI. Hehehehe. TERBAIK!

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku