Tragedi Boston; Semua Jari Ke 1 Arah >>> ISLAM!

Hari ini, awal-awal pagi lagi aku telah dikejutkan dengan bunyi Baby Boo (BlackBerry), memberitahu beberapa tweet masuk. Hmm. Berat juga untuk dibuka kelopak mata. Maklumlah, belum pun masuk waktu subuh. Kebetulan pula, semalam aku tidur lewat melayan karenah Miqhail. Ha ha ha.

Dalam keadaan yang mamai, aku gagahkan juga untuk menyelak kelopak mata. Haih, terkejut juga dengan persoalan yang bertalu-talu ke laman Twitter. Masalahnya, kenapa harus aku yang ditanyakan soalan-soalan itu? Sedangkan aku sedikitpun tak terlibat atau tahu menahu.

"Helo, kejadian itu di Boston. Aku menetap selesa di Malaysia. Apahal ni?"

Satu persatu tweet aku teliti. Sah. Sekali lagi, tragedi pengeboman berlaku. Kali ini, destinasi yang terlibat adalah Boston. Perkara pertama yang bermain di minda tentu sekali penyerangnya berasal dari negara Timur Tengah atau tepat lagi, Arab dan Islam.

Serangan di acara maraton, Boston!
Timeline (TL) aku secara automatik dipenuhi dengan tweet pelbagai emosi. Paling menyakitkan apabila secara sewenang-wenangnya, Islam tertuduh. Soalan yang ditujukan kepada aku, antaranya berbunyi begini...

"Such tragedies of loss of innocent people is unbearable"
"What is gained by this monstrosity?"
"Can anyone please explain these senseless acts to me?"

Memang jelas, tidak ada sangkut menyangkut pun dengan tuduhan terhadap Islam, tetapi persoalannya, kenapakah aku ditujukan soalan-soalan ini?

Dalam masa yang sama, ramai juga antara rakan Islamku yang lain di Twitter tampil menjelaskan tentang Islam. 

Jujurnya aku bosan dengan tuduhan melulu puak 'itu'! Selagi belum ada bukti yang sahih yang menyatakan tentang keterlibatan umat Islam, aku tidak rasa ianya sesuatu yang wajar untuk mengecam umat dan agama Islam secara keseluruhannya!

Ya, sepanjang hari aku tidak berada dalam mood yang bagus. Orang pertama yang mendengar celoteh panjang dari aku, sudah tentunya Harvinder. 

Kenapa agama perlu disalahkan kalau seseorang itu buat sesuatu kejahatan. Agama (Islam) tak jahat, yang jahat orang yang melakukan kejahatan itu sendiri. Bukan orang Islam sahaja yang ada buat jahat. Ramai lagi manusia dari agama lain buat jahat setiap hari.

Adakah kalian masih ingat tragedy Sandy Hook, isu tembakan rambang di sekolah sehingga mengakibatkan kematian anak-anak kecil. Kenapa tidak digelar sebagai TERRORIST (pengganas). Bukankah apa yang Adam Peter Lanza lakukan itu sesuatu yang ganas? Mencabut nyawa kanak-kanak sesuka hati? Tidak kiralah, jika dia melakukan itu dalam keadaan ketidakstabilan mental tetapi ianya masih sesuatu yang ganas! Kenapa tidak digelar sebagai pengganas?

Aku berkongsi pendapat yang sama dengan Yousef Erakat!
Aku bercakap dari sudut bahasa (GANAS). Apa yang pasti, Adam Peter Lanza adalah seorang pengganas!  Setuju atau tidak? Tidak, kerana kematiannya berjaya memancing simpati dunia. 

"Kasihan, dia alami tekanan!"

Masih ingat wajah ini >>> Adam Peter Lanza!
Ekoran peristiwa 11 September 2001, Amerika menjadikan ia sebagai tiket untuk membelasah Afghanistan dengan alasan untuk membenteras keganasan (terrorist) sehingga ke hari ini. Kalaulah benar bagaikan dikata, membenteras keganasan di negara Islam, kenapa kanak-kanak, wanita dan orang tua menjadi kurban. Ia menjadi kisah terpinggir yang tidak dipedulikan dunia bukan? Ianya kerana, negara yang diserang adalah penempatan pengganas. Amerika pula adalah Polis Dunia yang bertanggungjawab menghapuskan pengganas. Negara-negara dunia lain, akur dengan tindakan mereka. 

Saban hari, ada sahaja keganasan yang berlaku di Palestine, Myanmar dan semua yang terlibat adalah umat Islam. Dunia tidak peduli. Kenapa? Mereka adalah Islam. Nyawa mereka tidak bermakna. 

Hari ini, Boston dibom dan sebelum ada pesalah ditangkap, satu jari sudah dituding tepat ke arah Islam. Pemikiran 'stereotype' ini pasti akan berterusan sehingga ke akhir zaman. Kita sekadar menyaksikan. 

Pihak kepimpinan negara-negara Islam lebih menumpukan kepada gejolak politik tempatan. Teruskanlah dengan isu politik ungkit mengungkit!

*  mereka kecam Islam dan jihad. Masalahnya, adakah mereka tahu apakah itu sebenarnya jihad? Kenapakah kita berjihad dan apakah tuntutan jihad? Dek kerana segelintir yang terpesong, semua umat Islam menjadi mangsa. Lebih mengharukan apabila, agama Islam yang dilabelkan sebagai agama pengganas. Adilkah?

Popular Posts

Karyaku

Karyaku
Peristiwa Malam (Cerpen)

Kasih Di Hujung Nafas (Cerpen)

Fajar Pakeer

Fajar Pakeer
Rindu Pada Matahari (Novel)

Hatimu Hatiku Jadi Satu (Mini Novella)

Ada Yang Lain (Dwilogi)

RTM

RTM
Yang Terindah

Arah Lain Ke Syurga

Magic Bean

Magic Bean
Sayang Kita Sampai Bila Bila

Kau Simfoni Hatiku